
اتصال ریل ایران به مدیترانه در گروی اتصال راه آهن ایران به عراق
مدیرعامل اسبق راهآهن ایران، گفت: تکمیل خط ریلی شلمچه – بصره به توسعه ترانزیت و اتصال ایران به بازارهای مدیترانه کمک میکند، اما همکاری عراق برای پیشبرد این پروژه ضروری است.
به گزارش خبرنگار نشریه نگرش اقتصادی، در سالهای اخیر حجم تجارت ایران و عراق به بیش از ۱۰ میلیارد دلار و تبادل زائر و گردشگر نیز به حدود سالانه ۹ میلیون نفر رسیده است، همچنین عراق در سال گذشته، چهارمین شریک تجاری و دومین مقصد صادراتی ایران بود.
ایران نیز باید تلاش مضاعفی را برای افزایش زیرساخت ترمینالهای صادرات ریلی و جادهای به عراق اختصاص دهد، از جمله اقدامات مهمی که برای رفع نواقص مذکور در دولت سیزدهم انجام شد پروژه اتصال راهآهن شلمچه – بصره بود که به نظر میرسد تکمیل این خط ریلی در دولت چهاردهم الزامی است.
گفتنی است، پروژه ریلی شلمچه – بصره از حدود ۴۰ سال گذشته طراحی شده و عملیات اجرایی آن نیز از حدود ۲۰ سال پیش آغاز شد، اما با وجود برخی چالشها و موانع این طرح مهم تا دولت سیزدهم بر زمین ماند. تکمیل و بهره برداری از خط ریلی ریلی شلمچه – بصره به معنی توسعه روابط، ترانزیت مسافر و کالا میان ایران و عراق است.
پور سید آقایی تاکید کرد: توسعه مبادلات تجاری از خط ریلی شلمچه – بصره به عزم و اراده کشورهای عراق و سوریه بستگی دارد، زیرا این خط ریلی قابلیت کریدور شرقی – غربی را دارد که از ایران به سمت عراق، از عراق به سمت «بندر لاذقیه» و «دریا مدیترانه» در سوریه حرکت کند، همچنین از سوی دیگر میتواند به ترکیه متصل شود.
به گزارش مهر، در رابطه با عراق یکی از مهمترین پیشرانها پروژه اتصال شلمچه – بصره بود که در دولت سیزدهم طلسم آغاز عملیات اجرایی آن شکست و تاکنون پیشرفت قابلتوجهی داشته است. این پروژه آثار راهبردی مهمی فراتر از ارتقا روابط تجاری و غیرتجاری با عراق میتواند در پی داشته باشد و میتوان آن را گام نخست دسترسی ریلی به دریای مدیترانه قلمداد کرد که وزن ژئوپلیتیک ایران را در عرصه بینالمللی ارتقا خواهد داد.