اتصال ریل ایران به مدیترانه در گروی اتصال راه آهن ایران به عراق

اتصال ریل ایران به مدیترانه در گروی اتصال راه آهن ایران به عراق
مدیرعامل اسبق راه‌آهن ایران، گفت: تکمیل خط ریلی شلمچه – بصره به توسعه ترانزیت و اتصال ایران به بازارهای مدیترانه کمک می‌کند، اما همکاری عراق برای پیشبرد این پروژه ضروری است.

به گزارش خبرنگار نشریه نگرش اقتصادی، در سال‌های اخیر حجم تجارت ایران و عراق به بیش از ۱۰ میلیارد دلار و تبادل زائر و گردشگر نیز به حدود سالانه ۹ میلیون نفر رسیده است، همچنین عراق در سال گذشته، چهارمین شریک تجاری و دومین مقصد صادراتی ایران بود.

ایران نیز باید تلاش مضاعفی را برای افزایش زیرساخت ترمینال‌های صادرات ریلی و جاده‌ای به عراق اختصاص دهد، از جمله اقدامات مهمی که برای رفع نواقص مذکور در دولت سیزدهم انجام شد پروژه اتصال راه‌آهن شلمچه – بصره بود که به نظر می‌رسد تکمیل این خط ریلی در دولت چهاردهم الزامی است.

گفتنی است، پروژه ریلی شلمچه – بصره از حدود ۴۰ سال گذشته طراحی شده و عملیات اجرایی آن نیز از حدود ۲۰ سال پیش آغاز شد، اما با وجود برخی چالش‌ها و موانع این طرح مهم تا دولت سیزدهم بر زمین ماند. تکمیل و بهره برداری از خط ریلی ریلی شلمچه – بصره به معنی توسعه روابط، ترانزیت مسافر و کالا میان ایران و عراق است.

اتصال ریل ایران به مدیترانه در گروی اتصال راه آهن ایران به عراق

پور سید آقایی تاکید کرد: توسعه مبادلات تجاری از خط ریلی شلمچه – بصره به عزم و اراده کشورهای عراق و سوریه بستگی دارد، زیرا این خط ریلی قابلیت کریدور شرقی – غربی را دارد که از ایران به سمت عراق، از عراق به سمت «بندر لاذقیه» و «دریا مدیترانه» در سوریه حرکت کند، همچنین از سوی دیگر می‌تواند به ترکیه متصل شود.

به گزارش مهر، در رابطه با عراق یکی از مهم‌ترین پیشران‌ها پروژه اتصال شلمچه – بصره بود که در دولت سیزدهم طلسم آغاز عملیات اجرایی آن شکست و تاکنون پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. این پروژه آثار راهبردی مهمی فراتر از ارتقا روابط تجاری و غیرتجاری با عراق می‌تواند در پی داشته باشد و می‌توان آن را گام نخست دسترسی ریلی به دریای مدیترانه قلمداد کرد که وزن ژئوپلیتیک ایران را در عرصه بین‌المللی ارتقا خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید